sport-hairstyles
Styling | Hästsvans

Frisyrernas intåg på arenan

Det är irriterande att behöva blåsa luggen ur ansiktet gång på gång när man står på crosstrainern. Och att tappa balansen på grund av sitt långa hår när man är igång med att utföra yogans ”solhälsning” känns inte mycket värdigare. Det är alltid en bra idé att planera sin frisyr inför träningspasset. Och även om den ofta är en smidig lösning är hästsvansen inte ditt enda alternativ.

Till exempel kan håruppsättningar som en knut i nacken eller uppe på huvudet vara både vacker och praktisk. Ett annat enkelt men intressant alternativ till den vanliga hästsvansen får du genom att först sätta upp håret i en normal hästsvans med en hårsnodd och därefter bilda en ögla genom att dra ut hälften av hästsvansen genom snodden igen. Om du har axellångt hår, kommer resultatet nästan att likna en uppsättning.

Och naturligtvis är skolflicks-stilen alltid tilldragande: Kamma håret till sidan och fläta det löst. Ett pannband håller luggen ur vägen - snyggt och praktiskt! För tjejer med kort hår är en vacker och smidig lösning att fästa upp luggen över öronen med korsade hårspännen. Trendigt och fint och håller för tuffa tag.

Nytvättat hår är svårare att hålla på plats med spännen eller i en fläta. Därför bör du inte tvätta håret omedelbart innan träningspasset utan hellre vänta tills efteråt. Om du har bråttom vidare efter passet men ändå vill hålla stilen – spraya håret med stylingspray och låt det torka upp och ner genom att stå framåtböjd några minuter. Positionen passar även perfekt till att stretcha lårens baksida lite extra efter ett hårt pass.

I din träningsväska bör du ha med dig:

  • Hårsnoddar
  • Hårnålar/hårspännen
  • Pannband
  • Schampo och balsam i reseformat. Alternativt 2-in-1
  • En liten flaska hårspray
  • Fönspray
  • En liten tub stylinggel vid behov
  • Duschcreme
  • Body lotion
  • Deodorant

Gallery: Våra stjärnors sportfrisyrer